Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

noodzakelijk om te wachten met voeden van larven?

We gaan proberen om iedere week een stelling neer te zetten. We hopen dat iedereen wil reageren op de stelling, het leukste zou zijn als de reactie ook onderbouwd is met argumenten.
Mocht je zelf een goed idee hebben voor een stelling mail die ons dan, dan gaan we die zeker na overleg plaatsen.
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

noodzakelijk om te wachten met voeden van larven?

Berichtdoor john24 » 29 jan 2014 21:43

Hier een algemene vraag.

Is het wel zo noodzakelijk om te wachten met voeden van jongen vissen. Moeten we echt wachten met voeden tot de dooierzak op is?
Heel veel leden zullen zeggen ja. Maar waarom dan?
Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie meningen
john24

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: noodzakelijk om te wachten met voeden van larven?

Berichtdoor pongo » 30 jan 2014 00:52

Na mijn ervaring wel! Als ze bij mij voer krijgen voor dat het eizakje op is krijgen ze hier als het ware dubbel voer. Hierdoor worden ze heel dik en gaan ze bij mij dood.
l134 + jongen
pongo

Berichtdoor rondoras » 31 jan 2014 23:22

Ik betwijfel of de jongen met dooier het voer wel opnemen omdat het in de natuur ook beschikbaar is.
Heb hier reeds mooie jongen in ontwikkeling van Adolfoi en L411 die samen zitten met de ouders en 6 L204 waar het voor wel dagelijks aanwezig of beschikbaar is.
Denk dat het probleem meer is wanner het het best word gegeven en dat je het geluk hebt dat het word opgenomen.
rondoras

Berichtdoor gosephe » 01 feb 2014 00:23

Mijn mening, niet noodzakelijk en onnodig, want in de "natuur" zitten ze veilig bij papa, tot ze worden losgelaten, dus ook geen voedsel voorhanden hebben.
Gosephe: L46. L201, L134, L450.
gosephe

Berichtdoor rondoras » 01 feb 2014 02:08

Als ik me niet vergis gaat het over jongen( eilarven) die apart zitten of vroegtijdig het nest verlaten zoals het hier is geweest
Die bij papa is de normale gang van zaken en het meest gewenste.
Het zou me dus niet verwonderen dat er in de natuur een vroegtijdig vluchtertje het ook red als het in de bakken kan in een onveilige omgeving.
Moeten hoogstnodig eens gaan duiken ;)
rondoras

Berichtdoor john24 » 01 feb 2014 15:09

Zoals Joop al zegt als de jongen lekker bij de man zitten zeker niks doen want deze weet nog steeds het beste hoe hij zijn jongen moet verzorgen.

Maar wanneer kunnen we nu echt voeren als je larven - eieren eruit gegooid zijn. Ik hoor heel vaak zeggen pas als de eierdooier geheel op is en dan liefst nog 1 dag wachten. Maar is dit nu wel de juiste oplossing? Zoals Ronny ook al aangeeft in het wild gebeurd dit ook wel eens en in ons aquarium soms ongezien ook. En ook dan overlever er jongen.

Ik ben dus zelf van mening dat wanneer de jongen beginnen te zwemmen het geen probleem is als en een heel klein beetje voeding rondzwerft. Want ook in de natuur hebben ze gewoon voeding tot hun beschikking. En wie zegt dan nee nee dat mag niet eerst je eierdooier opmaken dan pas gaan snoepen :D :D
Wel ben ik van mening dat de voeding die er eventueel bij de jongen gegooid wordt weinig en fijn moet zijn. En ook het soort voeding moet je mee oppassen in verband met verstopping. Dus geen voeding geven wat nog gaat uitzetten in het water
john24

Berichtdoor DannyB » 01 feb 2014 17:12

Hier krijgen mijn larven (L46) de laatste jaren allen reeds stofvoeder (verpulverd vlokken voer) vanaf dat de larven zich kunnen vastzuigen aan de bodem /zijwand opkweekbakje ... dus dat kan reeds na ongeveer 2dagen na het uitkomen zijn ;)
Wat me wel is opgevallen sinds mijn beginjaren toen ik ze ook niet voederde tot de eierzak op was ... dat de eierzak bij het vroeg voederen veel langer mee gaat (dus ik denk dat de dooierzak enkel dient als buffer voor het geval er geen /of te weinig voedsel voorhanden is) :idea:
L46 - L174 - L401
DannyB

Keer terug naar stelling