Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

regenwater opslag

Vertel hier over je ervaringen met verschillende waterwaardes.
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

regenwater opslag

Berichtdoor john24 » 10 dec 2012 11:47

Voor de personen die regenwater gebruiken zorg dat je de komende dagen een voorraad opbouwt want het einde van het jaar komt er weer aan, en alle kruitdampen zijn nou niet echt gezond voor onze vissen dus we kunnen geen regenwater opvangen vanaf ongeveer 28 dec. ( Dan begint over het algemeen het vuurwerk verkoop )tot de eerste grote regenbui die na begin januari valt. Na de eerste grote regenbui kunnen we weer regenwater opvangen want dan zijn de lucht en de daken weer redelijk schoon gespoeld
john24

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: regenwater opslag

Berichtdoor johanx » 10 dec 2012 14:01

Tnx voor de reminder! Eerste jaar dat ik regenwater gebruik en had hier niet aan gedacht! :thumbup: :clap: :thumbup:
johanx

Berichtdoor 1walter9 » 16 aug 2013 12:07

Ik wil mij ook gaan verdiepen in regenwater toevoegen in het aquarium.
Ik zit net een aantal vragen zoals:

1. Het is toch stilstaand water, is det niet erg als het een week oud is?
2. Moet het door een filter heen gehaald worden of kan ik het gewoon zo uit de regenton in de tuingieter?

3. Als ik een 60 liter bakje heb met 500 microsiemens(kraanwater) en ik ververs elke week 30 liter(regenwater 30ms) dan zal ik rond de 250 uitkomen toch?
1walter9

Berichtdoor rondoras » 16 aug 2013 13:32

Kan je veel over vinden bij ( handige tips)
Staat helemaal beschreven en is gebaseerd na het ervaren ervan.
rondoras

Berichtdoor john24 » 16 aug 2013 13:45

1walter9 schreef:Ik wil mij ook gaan verdiepen in regenwater toevoegen in het aquarium.
Ik zit net een aantal vragen zoals:

1. Het is toch stilstaand water, is det niet erg als het een week oud is?
2. Moet het door een filter heen gehaald worden of kan ik het gewoon zo uit de regenton in de tuingieter?

3. Als ik een 60 liter bakje heb met 500 microsiemens(kraanwater) en ik ververs elke week 30 liter(regenwater 30ms) dan zal ik rond de 250 uitkomen toch?

Zoals Ronny al aangeeft Bij handige tips staat hier al heel veel over beschreven.
Alleen volgens mij je laatste vraag niet.
en nee je komt niet op 250 uit maar op 265 microsiemens. Dit komt doordat regenwater niet 0 maar 30 microsiemens heeft als het heel schoon is
john24

Berichtdoor 1walter9 » 17 aug 2013 07:32

Je berekenig klopt John, uit mijn hoofdje even snel afgerond op 250. Ik woon in Spijkenisse, rond de 8 km naast Shell Pernis(Rotterdam) Esso etc. Heeft dit invloed op de microsiemens? Ik zit wel in een rustige woonwijk(qua industrie) in Spijkenisse met de Oude Maas nog tussen Spijkenisse en Pernis.

Wat denken jullie? Is er iemand die vlak bij woont en ook regenwater gebruikt?
1walter9

Berichtdoor Grimfilth » 17 aug 2013 11:32

In grote steden en de randstad is het regenwater minder schoon dan je zou willen, en ik had het dan niet gebruikt. Dat hele fijnstof fenomeen heeft wel een kern van waarheid, maar ik zou me er niet té druk om maken als het opgevangen regenwater onder de 50μS ligt. Ook landbouw, varkens of kippen fokker heeft een verhogende werking hierop, en als je hierbij in de buurt van een woont dan zou ik het ook maar laten. Dit was trouwens ook weer zo'n kritisch punt van dat hele milieubeleid in Nederland.

Maargoed, de enige manier om hierachter te komen is een geleidbaarheidsmeter aan te schaffen. Maar, als je iemand kent die de beschikking heeft over een spectrometer, is dat duizenden malen beter.
Grimfilth

Berichtdoor john24 » 17 aug 2013 12:49

Als de wind uit het zuidwesten of westen komt heb je in spijkernisse volgens mij redelijk schoon water.
Maar dit kun je even meten. Rond de 30 microsiemens is het heel erg schoon. En tot 100 kun je het nog redelijk tot goed gebruiken. Daarboven zou ik even filteren over actief kool
john24

Berichtdoor john24 » 19 dec 2013 20:15

En ja hoor het einde van het jaar komt er weer aan dus mensen die regenwater gebruiken zorg er voor dat je op tijd genoeg voorraad hebt en dan de boel afsluit zodat er geen regenwater met kruid bij je voorraad kan komen. En niet vergeten de eerste paarregenbuien in het nieuwe jaar lekker weg te laten lopen, dus zeker niet gebruiken. Daarna is het water weer veilig te gebruiken
john24

Berichtdoor john24 » 23 dec 2014 01:09

En ja hoor het einde van het jaar komt er weer aan dus mensen die regenwater gebruiken zorg er voor dat je op tijd genoeg voorraad hebt en dan de boel afsluit zodat er geen regenwater met kruid bij je voorraad kan komen. En niet vergeten de eerste paar regenbuien in het nieuwe jaar lekker weg te laten lopen, dus zeker niet gebruiken. Daarna is het water weer veilig te gebruiken
john24

Volgende

Keer terug naar Ervaringen Waterwaardes