Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

30 gr. ?

We gaan proberen om iedere week een stelling neer te zetten. We hopen dat iedereen wil reageren op de stelling, het leukste zou zijn als de reactie ook onderbouwd is met argumenten.
Mocht je zelf een goed idee hebben voor een stelling mail die ons dan, dan gaan we die zeker na overleg plaatsen.
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

Re: 30 gr. ?

Berichtdoor gosephe » 10 okt 2013 20:42

Johan C schreef:misschien dat het aanzetten tot kweken beter gaat bij 30°,
maar om de vissen te houden en te laten opgroeien tot ze volwassen zijn lijkt het mij echt niet nodig

Ik ben zelfs van mening dat die 30 gr, niet noodzakelijk is voor de kweek.
Ik ga nog een stap verder.....Ik denk dat "het verschil" van temperatuur van de waterwissel, dus de regenbui, de oorzaak is van het aanzetten tot kweek.
BV: standaard 30 gr. waterwissel naar 26 graden. en weer terug naar 30.
Of: standaard 28 gr, waterwissel naar 23 graden, en weer terug naar 28. Ik denk dat optie 2 de kweek stimuleert en optie 1 veel minder.

Waarom?: Optie 2 geeft mij veel meer het gevoel dat ze echt een koude regenbui krijgen. (namelijk 23 gr.)
Gosephe: L46. L201, L134, L450.
gosephe

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Berichtdoor Johan C » 11 okt 2013 15:22

ik heb hier bij de l 333 een verwarming staan op +- 29°,deze is mee aangesloten op de tijklok van de verlichting,
rond 21 h gaat die uit en rond 9 h springt die terug aan,daar dit maar een bakje van 80 cm is koelt die dagelijks sterk af tot +- 25°c,de vissen hebben daar helemaal geen last van,en gisteren zelfs een eerste jong gezien van +- 1cm,in de 2m bak (met discussen en l nr)hetzelfde overdag richting 30° 's nachts naar +- 27°,hier wel een 2 de verwarming op 27°in de grote bak gaat afkoeling en opwarming wel veel trager(groot watervolume),in de 1.30m bak overdag 28° en geen 2e verwarming voor 's nachts,alle vissen zijn hier erg gezond en groeien goed,
dus is die 30° nodig,volgens mij zeker niet altijd ;)
Johan C

Geslacht: Onbekend

Berichtdoor rondoras » 12 okt 2013 22:01

Als hier de temperatuur op 26gr. komt zet ik het vuurtje ietsjes hoger en van de rest lig ik niet wakker.
Als het maar tussen de 27 en de 29gr.is, denk ook dat de vissen tegen een beetje speling van temperatuur kunnen zowel jong als oud.
rondoras

Geslacht: Man

Berichtdoor Johan C » 16 feb 2014 20:07

Johan C schreef:ik heb hier bij de l 333 een verwarming staan op +- 29°,deze is mee aangesloten op de tijklok van de verlichting,
rond 21 h gaat die uit en rond 9 h springt die terug aan,daar dit maar een bakje van 80 cm is koelt die dagelijks sterk af tot +- 25°c,de vissen hebben daar helemaal geen last van,en gisteren zelfs een eerste jong gezien van +- 1cm,in de 2m bak (met discussen en l nr)hetzelfde overdag richting 30° 's nachts naar +- 27°,hier wel een 2 de verwarming op 27°in de grote bak gaat afkoeling en opwarming wel veel trager(groot watervolume),in de 1.30m bak overdag 28° en geen 2e verwarming voor 's nachts,alle vissen zijn hier erg gezond en groeien goed,
dus is die 30° nodig,volgens mij zeker niet altijd ;)

ondertussen staat de 80 cm bak nog steeds te draaien als hierboven beschreven en zijn er zeker een 20 tal jonge l 333 opgegroeid van verschillende nestjes waarvan de grootste +- 4.5 a 5 cm is

in de 1.30 bak ondertussen ook een aantal jonge l 400 van verschillende nestjes waarvan de grootste de 2 cm ook al voorbij is,

dus deze hoge temperatuur is zeker niet continue nodig

ook in de 2m bak eerste jong van l 134

maw in elke bak kweek op deze manier
Johan C

Geslacht: Onbekend

Vorige

Keer terug naar stelling