Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

30 gr. ?

We gaan proberen om iedere week een stelling neer te zetten. We hopen dat iedereen wil reageren op de stelling, het leukste zou zijn als de reactie ook onderbouwd is met argumenten.
Mocht je zelf een goed idee hebben voor een stelling mail die ons dan, dan gaan we die zeker na overleg plaatsen.
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

Re: 30 gr. ?

Berichtdoor rondoras » 05 okt 2013 11:30

Ja Tony jij hebt het over jonge zebra's en dat is wel een schuchter visje en ook heel rustig.
Ik bekijk het meer globaal over het algemeen van soorten wat het beste is of zou kunnen zijn.
rondoras

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Berichtdoor Tony » 05 okt 2013 11:34

Daar heb je een punt ronny maar in de bak van 27°C zitten ook de L400 bij.
Deze verstoppen zich precies even graag...
Laten zich wel iets sneller zien bij het voederen ....
Tony

Geslacht: Onbekend

Berichtdoor rondoras » 05 okt 2013 12:33

Als toemaatje een vergelijk dit dan van het groeien.
Dikke maand geleden 8 Panaque L397 aangeschaft hooruit 4cm.
Na deze nu goed te hebben bekeken en gemeten moest ik tot voldoening vaststellen dat er reeds 3 de grote hebben bereikt van 6 cm.
Stel me dan ook de vraag hoe zou het komen.
Voeding is uitgebreid beschreven.
Bakken 28 gr hoger ongewild.
Filterstroming 1000L per uur op 125L.
Tussentijdse bijstromimg dagelijks van 3 uur 600L per uur onderaan om het vuil naar opzuigsysteen te voeren.
Doorgaans PH 7 GH rond de 7 KH meestal 4.
Nitriet op en neer maar meestal 0,05.
De 8 soorten die zich in die omstandigheden bevinden doen het rustig en ook heel goed.
Water een mengsel van 50% kraan en regen, meer is het niet.
rondoras

Berichtdoor Johan C » 07 okt 2013 17:44

in de zomer stond het aquarium bij mij op 27 graden(als de temperatuur buiten niet te warm was),
volgens mij hebben de vissen daar geen enkel probleem mee,
onlangs heb ik ergens nog een interessant artikel gelezen over de temperatuur bij discussen,
het kwam er eigenlijk op neer dat deze ook geen 30 graden nodig hebben als je GEEN runderhart voert,
dat de hoge temperatuur enkel nodig is om de vertering te versnellen daar runderhart slecht verteerd en er daardoor bepaalde ziektes(ik dacht flagelaten) zouden kunnen optreden
artikel ergens gevonden bij een nederlandse discuskwekerij van in Tilburg de parel dacht ik(erg interessant om het eens te zoeken bij runderhart)
Johan C

Berichtdoor DannyB » 07 okt 2013 18:39

Dit van rundshart is reeds lang bekend en is dan ook logisch te verklaren ;)

Laat ons zeggen dat alle zoogdieren een lichaamstemperatuur van tussen 30° en 38°C (hebben we tevens nodig om de vetten die we eten in min of meer vloeibaar te houden om te kunnen verteren).
Als we onze vissen nu voederen met voedsel gemaakt van warmbloedige dieren (dus ook de vetten die er in zitten) ... hoe kan een vis die vertoeft in water van onder de 30°C of 38°C deze vetten vloeibaar houden om ze terug te kunnen afbreken :?: ... zal waarschijnlijk wel gebeuren maar dan eventueel zéér langzaam (in de meeste gevallen zullen deze vetten zich meer opstapelen dan worden afgebroken ;) ).
L46 - L174 - L401
DannyB

Berichtdoor john24 » 07 okt 2013 18:46

DannyB schreef:Dit van rundshart is reeds lang bekend en is dan ook logisch te verklaren ;)

Laat ons zeggen dat alle zoogdieren een lichaamstemperatuur van tussen 30° en 38°C (hebben we tevens nodig om de vetten die we eten in min of meer vloeibaar te houden om te kunnen verteren).
Als we onze vissen nu voederen met voedsel gemaakt van warmbloedige dieren (dus ook de vetten die er in zitten) ... hoe kan een vis die vertoeft in water van onder de 30°C of 38°C deze vetten vloeibaar houden om ze terug te kunnen afbreken :?: ... zal waarschijnlijk wel gebeuren maar dan eventueel zéér langzaam (in de meeste gevallen zullen deze vetten zich meer opstapelen dan worden afgebroken ;) ).

We hebben het hier dan over verzadigde vetten. Want verzadigde vetten zijn over het algemeen ( grofweg gezegd )vetten die vast zijn bij kamertemperatuur, En dit zijn op een enkele uitzondering na vetten van warmbloedige dieren. Alle verzadigde vetten hebben ook een klein beetje onverzadigd vet en onverzadigde vetten hebben ook een klein beetje verzadigde vetten.
john24

Berichtdoor Fleco » 07 okt 2013 19:22

Ik heb helaas geen 30 graden. Het is wel bij ieder dier zoeken naar beste temperatuur. Niet te warm (max temp) niet te koud (min temp) daartussen ligt het "optimale" als ik het allemaal lees klopt het wel qua hierboven.
Fleco

Berichtdoor gosephe » 10 okt 2013 07:27

Dus de temperatuur conclusie zou dan zijn voor Lnummers:
30 graden is eigenlijk te hoog voor vissen op zich maar ook voor de eitjes/larfen/jongen.
27 graden weer net te laag.

28 graden is dus en zeer goed gemiddelde, waarin de ouders en jongen een ietwat langzamere ademhaling en stofwisseling hebben, en zo een wat sterkere en stabiele levensstandaard.

Mijn jongen (van 2 nesten) L46ers zitten op 28 graden, en zal eens kijken wat deze groeien (en hoe ze groeien) tot aan de
tienertijd/volwassentijd.

Jongen gekweekt op 30 graden (of hoger) zouden dan sneller groeien, maar dan ook vatbaarder zijn voor ziekte's?
Gosephe: L46. L201, L134, L450.
gosephe

Berichtdoor johanx » 10 okt 2013 07:59

Super interessant topic dit! Zelf heb ik alles op 29-30 graden zitten. Echter, of het nodig is vraag ik me sterk af. Je leest bijvoorbeeld dat de Rio Xingu maximaal 27 graden wordt en in het regen seizoen zelfs op 23 graden zitten. Daarbij komt dat de vissen op de bodem leven, waar de temperatuur nog lager is. Toch lijken ze het op hogere temperaturen in de bakken beter te doen.

Of je conclusie klopt Joop, durf ik niet te zeggen. 27 graden gaat hier ook nog prima, 26 ook. Echter heb ik die temepraturen niet lang genoeg vastgehouden (slechts enekele weken om de diertjes aan te zetten tot kweken) om hier lange termijn uitspraken over te doen.

Ademhaling is hier op 30 graden prima rustig, mits het water "schoon" genoeg is en voldoende zuurstof heeft. Ververs ik 2 weken niet of zorg ik voor minder opperlakteverplaatsing van het water (dus minder zuurstof), dan merk ik dat de ademhaling omhoog schiet.

Denk dat de conclusie dan ook beter zou kunnen zijn dat de dieren het doen op 26 tot 30 graden, en afhankelijk van de dieren gekeken moet worden op welke temperatuur zij het beste functioneren en kweken.
johanx

Berichtdoor Johan C » 10 okt 2013 17:56

misschien dat het aanzetten tot kweken beter gaat bij 30°,
maar om de vissen te houden en te laten opgroeien tot ze volwassen zijn lijkt het mij echt niet nodig
Johan C

VorigeVolgende

Keer terug naar stelling