Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

30 gr. ?

We gaan proberen om iedere week een stelling neer te zetten. We hopen dat iedereen wil reageren op de stelling, het leukste zou zijn als de reactie ook onderbouwd is met argumenten.
Mocht je zelf een goed idee hebben voor een stelling mail die ons dan, dan gaan we die zeker na overleg plaatsen.
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

30 gr. ?

Berichtdoor rondoras » 04 okt 2013 21:27

Of het nu bij stelling hoord denk het wel is in ieder geval een mening.
Zonder afbreuk te willen doen hoe ieder voor zichzelf erover denkt vraag ik me soms af waarom moet die 30gr. als het over zebra's gaat.
Zelf heb ik hier 5 soorten Hypancistrus waaronder 4 het doen naar wens dit dan tussen 27 en 29gr.
De 5de soort zijn zebra maar nog iets te klein.
Zelf ben ik van plan die laatste dan ook geen andere behandeling te geven en later zien we wel.

Mijn vraag is die 30gr. is dit een mening of een moeten, graag dan de reden het waarom ?
rondoras

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: 30 gr. ?

Berichtdoor gosephe » 04 okt 2013 21:48

Ik denk dat die 30gr eigenlijk iets te hoog is, 27 is naar mijn mening te laag.
Ik heb ze op 29 graden zitten.
Maar heb de laatste 2 nestjes op 28 graden gehad...dus zeg het maar!
Ik zie wel verschil als ik een temp van 27-28 gr heb, want dan zijn ze wel wat rustiger dan op 29-30 graden.
Maar of dat een teken is van beter voelen?? weet ik echt niet.
Gosephe: L46. L201, L134, L450.
gosephe

Berichtdoor rondoras » 04 okt 2013 21:59

Merk ik hier ook op 28gr zijn rustig en groeien goed.
Denk die 28gr is een goed gemiddeld, goed dat u er ook zo over denkt kan ik rustig verder wachten tot ze groot genoeg zijn.
rondoras

Berichtdoor Tony » 04 okt 2013 22:33

Bij mij zitten de helft op 27°C en de andere op 29° en beide doen ze het precies goed.
Heb wel geen volwassen enkel jonge en halfwas.
Laatste persoon waar ik vissen kocht zei dat ze het best zouden kweken rond de 29,5°C.
Zal dit dan later ook proberen maar ze moeten nog geslachtsrijp worden dus 27 vind ik wel welletjes om ze op te laten groeien.
Heb op L-welse gelezen dat ze in de natuur tussen de 26°C en 32°C leven...
Tony

Geslacht: Onbekend

Berichtdoor DannyB » 04 okt 2013 22:33

Ikzelf met ook begonnen met 30gr toen ik ben met de wildvang kweekgroepen (was me zo meegedeeld in mijn start methode).
Later ben ikzelf langzaam gaan zakken naar 28*C ,dus neem de differtieel van de thermostaat van 1°C nauwkeurigheid ... zit je tussen 27 en 29°C ... vind het prima zo ... vissen levendig en kweken nog steeds :D .
Eieren komen wel een dagje (of 2 dagen later uit) ... maar de larven zijn sterk en gezond ;)

Kan met niet voorstellen dat de Rio Xingu 30°c heeft (misschien wel in de zomer als deze nog maar 500m breed is ... maar om een watermassa in het regenseisoen van 3km breedte en 30m diep tot 30°C te verwarmen met zo'n stroomsnelheid :?: ... heb ik wel mijn twijfels :idea:
L46 - L174 - L401
DannyB

Berichtdoor rondoras » 05 okt 2013 00:49

Het geeft wel voldoening dat ik niet de enige ben met die mening.
De reactie's vind ik ook heel duidelijk en boeiend om te lezen.
Was ook mijn mening Danny dat die hoge temperaturen (eitjes) niet altijd een voordeel zijn voor de larven.
Heb ik al meermaal ondervonden in de warme zomerdagen toen ik de hut niet onder de 30gr kon houden.
Warmer gaat het misschien vlugger maar of het beter is daar vrees ik voor.
rondoras

Berichtdoor discus66 » 05 okt 2013 09:16

Ze zitten hier op 30 graden , maar of dat nodig is :?
Heb ook wel eens gehoord dat de jongen dan beter groeien , maar heb bij Ronny wel gezien dat het ook daar niet voor nodig is.
discus66

Berichtdoor john24 » 05 okt 2013 10:49

DannyB schreef:
Kan met niet voorstellen dat de Rio Xingu 30°c heeft (misschien wel in de zomer als deze nog maar 500m breed is ... maar om een watermassa in het regenseisoen van 3km breedte en 30m diep tot 30°C te verwarmen met zo'n stroomsnelheid :?: ... heb ik wel mijn twijfels :idea:

Ben ik geheel met je eens Danny.
Regenwater kan maximaal als het op de grond valt 16 tot 18 graden zijn. Dit om de simpele reden dat er niet meer tijd is om het water op te warmen tijdens het vallen. Dus hoe warm het ook is ( op een natuurlijke manier) 18 graden is het regenwater maximaal. In het regen seizoen valt lang niet al het water rechtstreeks in de rivier. Het merendeel valt op land en zal dus nog wat extra verwarmt worden. Maar omdat er tijdens het regenseizoen zo veel regen valt is ook deze opwarmtijd niet zo heel lang. En ik heb ooit ergens gelezen dat het water dan rond de 23 a 24 graden is als het in de rivier komt. De rivier koelt dus in het regenseizoen best veel af.

Ikzelf ben ook nooit echt een voorstander geweest van die erg hoge temperaturen. Hou de vissen ook liever op 28 graden. De stofwisseling gaat dan wel iets langzamer maar mochten er problemen zijn met ziektes dan heb je ook nog redelijk wat speling om je temp omhoog te gooien. Voordeel van jongen vissen die ongeveer 1 maand oud zijn is wel dat ze bij hogere temp. Wel sneller groeien en voor de kweker dus sneller de deur uit kunnen.
De reden dat ik 1 maand aangeef is omdat ik ook van mening ben dat net uitgekomen jongen beter rustiger de eerste periode kunnen doorkomen.
john24

Berichtdoor Mr.Panaque » 05 okt 2013 11:05

Ik had ze vroeger ook op 30 graden, sinds ik ze heb op 28 graden vind ik dat de ademhaling veel rustiger is geworden.

Mijn verwarmer is net iets te slap maar ik vind het een voordeel, in de wintermaanden wordt het 27-27,5 en in de zomer loopt het op tot 28-28,5.
Mr.Panaque

Berichtdoor Tony » 05 okt 2013 11:19

Ik had al vermeld dat ik ze in 2 bakken heb zitten met verschillende temperaturen.
Maar verschil in activiteit bij vissen merk ik niet.
Ze zijn allemaal even schuchter en verstoppen zich allemaal even graag...
Tony

Volgende

Keer terug naar stelling