Hoofdmenu

Wat wij bieden voor onze leden

Welkom op het l-nummer forum!

Als gast op ons forum kun je berichten en ervaringen lezen op het forum.
Indien je je kosteloos registreert bij het l-nummer forum kun je zelf berichten plaatsen. Zo kun je eventuele vragen stellen en je ervaringen delen met anderen. Ook is de informatie over het kweken met lnummers en corydorassen beschikbaar en krijg je toegang tot de techniek en knutselhoek.

Daarnaast bied ons forum ook een aangeboden en gevraagd gedeelte waar leden hun vissen eventuele benodigdheden rondom het aquarium voor een vaak “ledenprijs” aanbieden. Dit gedeelte is alleen te bezoeken indien je aangemeld bent.

Registreer je hier!

Kale bak of ingericht

Alles m.b.t het inrichten van je aquarium.
Topic Rating:
  • Niet gewaardeerd

Kale bak of ingericht

Berichtdoor gosephe » 22 dec 2012 23:06

Ik ben eens benieuwd of er mensen mensen die hetzelfde als ik denken, of hebben gedaan, ivm kale bakken of ingericht.
Met het opstarten van mijn hobby, ben ik uitgegaan van veel foto's en informatie van site's en diverse buitenlandse fora.
Dus ook een kale bak met wat legholen en leitjes.
Door de maanden heen, dat ik diverse groepen heb gehad, kan ik achteraf zeggen, dat ik maar 1 groep had die mijns inzien het best naar hun zin hadden, en dat waren de L168ers.
Nu zal het best wel zo zijn dat elke soort l-nummer zijn gerief bij iets anders heeft, maar terugkijkend naar de L168 waren die veelvuldig in beeld, voorin de bakken, en zeker niet schrikachtig, terwijl dit de enige wildvang groep was die ik had.

Nu heb ik alle andere groepen in "kale" bakken gehouden, dus alleen een aantal legholen, leitjes, hout en wat stenen,
en wil ik het in mijn nieuwe bakken het anders aanpakken..
Toch weer voldoende zand erin, voldoende stenen/keien/rotsen, leitjes, en wellicht ook iets van een plantje misschien.

Zijn er eigenlijk mensen die ook deze ervaring delen, of echt van mening zijn?....Joop, hou het bij de "kale"bak. ??
Gosephe: L46. L201, L134, L450.
gosephe

Geslacht: Man

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Kale bak of ingericht

Berichtdoor steph en jess » 22 dec 2012 23:10

ik vind het altijd lastig

je hebt het bij mij gezien
momenteel geen zand maar wel een ''ínrichting' ik maak hiervoor gebruik van hout stenene keien en leitjes en legholen natuurlijk

een stapel steen ziet er 'natuurlijker' uit maar draagt het werkelijk iets bij of gaat dat om het oog ???

Btw Joop de l168 is een soortje welke zo enzo meer naar voren komt ;)
l260 l262 l136 l333 l134 l066
steph en jess

Berichtdoor gosephe » 22 dec 2012 23:20

Oke, da's dan ook weer geleerd...Van die L168. 8-)
Nee, mij gaat het zeker niet om het oog, zoals je weet staan ze bij mij op een aparte kamer.
Maar wil proberen een zo natuurlijk mogelijke omgeving te maken, en als ik de foto's zie waar de visjes worden gevangen, dan denk ik (als leek zijnde) dat we niet helemaal juist zitten met onze bakken.
Natuurlijk moeten we ALLES meenemen in onze keuze met de inrichting, want om maar 1 reden te noemen,
een natuurlijke doorstroming van vers water hebben we al niet.
En zo zijn er wel meer zaken te noemen, die wij zullen "aanpassen" al dan niet noodzakelijk.
gosephe

Berichtdoor steph en jess » 22 dec 2012 23:24

het is ook erg lastig
welke stukje van de rivier je kijkt
veel lnummers zullen nauwelijks nooit zand hebben gezien of juist grind
maar veel delen zitten vooral zeer grote stenen met spleeten en een diepte van 25 meter dus totaal geen licht
l260 l262 l136 l333 l134 l066
steph en jess

Berichtdoor Mr.Panaque » 22 dec 2012 23:26

Mijn bodem is leisteen, ziet er mooi uit en het is makkelijk te reinigen wat de waterkwaliteit ten goede komt.

Ik heb wel dunne leisteen plaat, niet van die 2-3 cm dikke leisteen. Aan de vissen zie ik geen verschil tegenover zand, ze jagen hier te pletter op het diepvries voer dat ik geef ;)
Mr.Panaque

Geslacht: Onbekend

Berichtdoor Antoinette » 22 dec 2012 23:29

Ik deed deels de bak inrichten waarbij vanaf de achterkant tot halverwege wat grind en plantjes stonden en de rest kale bodem, dit deed ik bij alle bakken -met uitzondering van 1 kweekbak waar zand in zat-, bij vrijwel alle bakken waren de vissen niet heel erg happy.
We zijn nu bezig alle bakken een volledig bedekte bodem te geven met fijn grind -1-2 mm korrel- en meer beplanting en de bakken waarbij dat al gedaan is zien we de vissen nu veel meer en ogen een stuk relaxter.
Bezoek ook eens mijn website met leuke natuursteencreaturen http://www.speksteen-creaties.nl
Antoinette

Geslacht: Vrouw

Berichtdoor gosephe » 22 dec 2012 23:38

Antoinette schreef:Ik deed deels de bak inrichten waarbij vanaf de achterkant tot halverwege wat grind en plantjes stonden en de rest kale bodem, dit deed ik bij alle bakken -met uitzondering van 1 kweekbak waar zand in zat-, bij vrijwel alle bakken waren de vissen niet heel erg happy.
We zijn nu bezig alle bakken een volledig bedekte bodem te geven met fijn grind -1-2 mm korrel- en meer beplanting en de bakken waarbij dat al gedaan is zien we de vissen nu veel meer en ogen een stuk relaxter.

Kijk dat is goede infrmatie.... wil je ons hiervan op de hoogte houden ??
Ik ben er in ieder geval heel er benieuwd naar, hoe de visjes het doen/gaan doen.
En welke soorten heb je hierin zitten ?? en hoeveel?
gosephe

Berichtdoor DannyB » 22 dec 2012 23:39

Kijk Joop,
Mijn idee hierover is ... gelijk welke inrichting die je met bak doet ,komt altijd overeen met een stukje uit de natuur :D .
Als je bedenkt dat de Rio Xingu maar liefst enkele 1000km lang is ... en dit willen nabootsen in een bak van pakweg 1m ... dan kan ik me best voorstellen dat ons biotoopje wel ergens zal overeenstemmen met een plekje in de natuur ;)
Op enkele zaken na natuurlijk vb. onze legholen, oorspronkelijke voeding (zoetwater ongedierte en geen artemia die enkel voortkomt uit zoutwatermilieu :?: ).
Dus iedere bak is uniek hoe hij ook word ingericht (op gladde glasplaat na ... want deze heb ik nog op geen enkel plaatje uit het natuurlijk biotoop gezien ;) ).

Dus eigenlijk richten we onze bakken in ... naar ons eigen gemak... en hoe we hem zelf graag zien hé.
Kweken zullen ze wel in gelijk welk type bak we inrichten ,mits wat geduld ;) .
Dit is zo'n beetje mijn visie ;)
L46 - L174 - L401
DannyB

Berichtdoor gosephe » 22 dec 2012 23:40

Mr.Panaque schreef:Mijn bodem is leisteen, ziet er mooi uit en het is makkelijk te reinigen wat de waterkwaliteit ten goede komt.
Ik heb wel dunne leisteen plaat, niet van die 2-3 cm dikke leisteen. Aan de vissen zie ik geen verschil tegenover zand, ze jagen hier te pletter op het diepvries voer dat ik geef ;)

Da's ook een goede oplossing.
Heb je wellicht ook wat foto's van je inrichting en met name van je bodem? Daar ben ik wel benieuwd naar ?!
gosephe

Berichtdoor gosephe » 22 dec 2012 23:46

DannyB schreef:Kijk Joop,
Mijn idee hierover is ... gelijk welke inrichting die je met bak doet ,komt altijd overeen met een stukje uit de natuur :D .
Als je bedenkt dat de Rio Xingu maar liefst enkele 1000km lang is ... en dit willen nabootsen in een bak van pakweg 1m ... dan kan ik me best voorstellen dat ons biotoopje wel ergens zal overeenstemmen met een plekje in de natuur ;)
Dit is zo'n beetje mijn visie ;)

Yep, dus welke invulling je ook geeft, ergens komt het wel een beetje overeen.
Dus we (Ik) moeten zoeken naar die bewuste tussenweg, die goed is voor de vis en ons.
Ik ga toch eens een studie maken van de leefgewoonte van de L046 onder kwekers ,om daar eens de ideale bak uit te selecteren.
Thanks.
gosephe

Volgende

Keer terug naar Aquarium inrichting